مودم فیبر نوری از صفر تا صد

فروشگاه اینترنتی استوک نیو قصد دارد در این نوشته شمارا با مودم فیبر نوری از صفر تا صد آشنا سازد

فیبر نوری امروزه به یکی از سریع ترین روش های اتصال به اینترنت تبدیل شده است. فیبر نوری یک نور با پهنای باند بالا می باشد که درون یک رشته از جنس پلاستیک یا سیلیکا قرار گرفته است و می تواند اطلاعات را تا ۱۰ گیگابایت بر ثانیه انتقال دهد. اما این تکنولوژی همچنان در مقایسه با سایر تکنولوژی های DSL، گستردگی کمتری دارد. مودم فیبر نوری از طریق این تکنولوژی، اینترنت را فراهم می سازد.

اینترنتی که توسط فناوری فیبرنوری ارائه می شود، مبتنی بر کابل هایی از نوع فیبر نوری است. در این نوع کابل ها، انتقال داده از طریق سیگنال های نوری انجام می شود و از این نظر، محدودیتی در خصوص پهنای باند وجود ندارد.

سیگنال های نوری سرعت و کیفیت بیشتری دارند و کابل های آن نسبت به کابل مسی از مقاومت بیشتری برخوردار هستند. به این نوع اینترنت UFB گفته می شود که مخفف عبارت Ultra-Fast Broadband می باشد.

اینترنت فیبرنوری امروزه به منازل مسکونی نیز راه پیدا کرده است و تنها محدود به اداره ها و سازمان های بزرگ نمی باشد. اتصال فیبرنوری گران تر از DSL است اما می تواند اینترنتی باکیفیت، پر سرعت و بدون محدودیت مسافت ارائه دهد. برای خرید انواع مودم، تجهیزات شبکه و فیبر نوری می توانید به سایت راندنو مراجعه نمایید.

آنچه می خوانیم:

  • انواع مودم فیبر نوری
  • مودم فیبر نوری از صفر تا صد
  • مودم فیبرنوری و امکان اتصال بی سیم
  • بهترین برند مودم فیبر نوری
  • تنظیمات مودم فیبر نوری
  • FTTx چیست و چه تفاوتی با سرویس DSL دارد؟
  • برای اتصال اینترنت فیبر نوری به چه چیزهایی نیاز دارید؟

انواع مودم فیبر نوری

مودم فیبر نوری دستگاهی است که باید در سمت مشترک وجود داشته باشد تا از طریق کابل های فیبر نوری، اینترنت به داخل مجموعه راه پیدا کند.

مودم فیبرنوری می تواند از نوع ONT و ONU باشد. به عنوان مثال، اگر از سیستم FTTH برای برقراری اتصال اینترنت بهره می برید، باید از مودم فیبر نوری ONT استفاده کنید اما اگر سیستم فیبر نوری شما FTTB است، باید مودم ONU را بکار ببرید.

مودم فیبر نوری ONT

مودم فیبرنوری از نوع ONT (Optical Network Terminal) می تواند عملکرد بسیار خوبی را در خصوص انتقال داده های تصویری، صوتی، اینترنت و … ارائه دهد.

مودم فیبر نوری هواوی سری EchoLife از نوع ONT می باشد که برای استفاده در شبکه های فیبرنوری FTTH یک گزینه بسیار مناسب محسوب می شود زیرا قابلیت فراهم کردن پهنای باند و سرعت بسیار بالا را دارد.

مودم هواوی سری Echolife به تکنولوژی GPON مجهز است و به کمک پورت هایی که دارد، می تواند دسترسی وایرلس با سرعت بالا را برای کاربران فراهم کند.

مودم فیبر نوری ONU

مودم ONU (Optical Network Unit) دارای کارکردی مشابه به مودم ONT می باشد و مجهز به قابلیت مدیریت از راه دور است. این نوع مودم برای مجموعه های بزرگ اداری و مسکونی مناسب است و مقاومت مناسبی در شرایط جوی متفاوت دارد.

مودم فیبرنوری

مودم فیبرنوری و امکان اتصال بی سیم

یکی از بهترین ویژگی هایی که لازم است این نوع مودم ها داشته باشند،برقراری اتصال بی سیم است. این ویژگی برای مودم فیبرنوری وایرلس، سبب کاهش زمان راه اندازی شده و هزینه های مربوط به خرید کابل را نیز کاهش می دهد. مودم فیبرنوری بیسیم، برای افرادی که به دنبال پیچیدگی کم برای اتصال به اینترنت هستند، یک گزینه مناسب به شمار می آید.

مودم فیبر نوری از صفر تا صد

اگر برای شما هم این سوال پیش آمده است که مودم بدون کابل چگونه اتصال را فراهم می کند، باید بگوییم که این مودم به وای فای داخلی مجهز شده است. علاوه بر این، لازم به ذکر است که سرعت و کیفیت اینترنت نیز در این مودم ها افزایش می یابد.همچنین بخوانید: مودم، روتر، اکسس پوینت و سوئیچ چه تفاوتی با هم دارند؟

بهترین برند مودم فیبر نوری

هواوی: امروزه با پیشرفت تکنولوژی فیبر نوری، کمپانی های بزرگی به تولید انواع مودم پرداخته اند. شرکت هواوی یکی از بزرگ ترین شرکت ها در این حوزه به شمار می آید. این شرکت چند ملیتی است. از پرطرفدارترین محصولات این شرکت می توان به مودم فیبر نوری هواوی EchoLife HG8245H و مودم فیبر نوری هواوی EchoLife HG8245C اشاره کرد.

تی پی لینک: مودم فیبر نوری تی پی لینک جایگاه بسیار خوبی را در بازار به خود اختصاص داده است. این شرکت چینی در سال ۱۹۹۶ تأسیس شده است. از برترین محصول فیبرنوری این شرکت می توان به مودم فیبرنوری Tp-link مدل TX-VG۱۵۳۰ و مودم TX-۶۶۱۰ اشاره کرد.

ایسوس: ایسوس از جمله شرکت هایی است که در زمینه شبکه تخصص بسیار زیادی دارد. این شرکت در سال ۱۹۹۰ تأسیس شده است و به تولید انواع مودم ADSL ،VDSL و فیبر نوری می پردازد. از پرطرفدارترین محصولات این شرکت می توان به مودم روتر ADSL-VDSL مدل AC۷۵۰ اشاره کرد که با تکنولوژی فیبر نوری نیز سازگاری دارد.

ADSL و VDSL پس از آخرین نسل اینترنت یعنی Dial Up، سرعت بسیار خوبی را برای کاربران اینترنت به ارمغان آوردند.با این که مدت زمان زیادی از ورود تکنولوژی فیبر نوری به ایران نمی گذرد اما با این حال، طرفداران بسیاری را به خود اختصاص داده است. دلیل این محبوبیت، سرعت بالا و کیفیت مناسب فیبر نوری است.

دیر اینحا به عنوان مثال، تنظیم مودم فیبرنوری هوآوی ۸۲۴۵ را مورد بررسی قرار می دهیم. این مودم دارای ۴ پورت LAN و ۲ پورت FXS می باشد. توسط این دو پورت می توان خطوط سیپ مخابرات را به آنالوگ تبدیل کرد. همچنین این دو خط توسط کانکشن PPPoE به اینترنت وصل می شوند. زمانی که اتصال فیبرنوری به مودم درست باشد، لامپ ال ای دی PON بر روی مودم روشن می شود. یوزرنیم و پسورد مودم ۸۲۴۵ معمولا telecomadmin و admintelecom می باشد.

مراحل تنظیم مودم فیبر نوری

  1. با آی پی ۱۹۲.۱۶۸.۱.۱۰۰ وارد صفحه WLAN شوید.
  2. گزینه encapsulation را بر روی IPoE قرار داده، سپس قرارداد (Protocol) را بر روی IP۷۴ قرار دهید.
  3. گزینه WLAN MODE را بر روی rout تنظیم کنید.
  4. نوع سرویس را در حالت VOIP قرار داده و گرینه VLAN را فعال کنید.
  5. کد VLAN ID و MUT را از مخابرات دریافت و در جایگاه خود وارد نمایید.
  6. گزینه IP Acquisition Mode را بر روی گزینه Static تنظیم کرده و سپس apply کنید. تنظیم انجام شده و سپس ارتباط برقرار می شود.

البته این بخش از تنظیمات مربوط به تبدیل خطوط سیپ به آنالوگ می باشد.

خرید مودم فیبر نوری

FFTx چیست و چه تفاوتی با سرویس DSL دارد؟

در عصر جدید فناوری های مربوط به اینترنت، واژه FTTx که مخفف عبارت Fiber to the x است، بیش از پیش به چشم می خورد. منظور از FTTx، انواع روش ها و ساختارهای مختلف جهت انتقال اطلاعات توسط تکنولوژی فیبرنوری است.

در واقع سیستم های FTT اینترنت را به خانه شما می آورند! مهم ترین تفاوت FTTx با سرویس DSL در این است که در خطوط ADSL و VDSL، از کابل فیبر نوری استفاده نمی شود اما مسیر انتقال سیگنال در سرویس FTT از کابل فیبر نوری می گذرد.

در بین تمام فیبرنوری ها، دو  عبارت FTTH و FTTC بیشترین کاربرد را دارد. انواع سیستم های FTT عبارتند از:

FTTH

این کلمه مخفف عبارت Fiber to the Home می باشد. البته در برخی از شرکت های ارائه دهنده سرویس اینترنت، با نام FTTP نیز شناخته می شود.

در این نوع سرویس، شما اینترنت فیبرنوری را توسط کابل فیبرنوری به طور مستقیم از شرکت ارائه دهنده خدمات و یا ISP دریافت کرده و مستقیم در خانه و یا شرکت از آن استفاده می کنید. لازم به ذکر است که در این حالت علاوه بر اینترنت، می توان تلویزیون اینترنتی، خطوط تلفن دیجیتال و یا سیپ فون را نیز بر روی سیستم FTTH انتقال داد.

برای راه اندازی این شبکه به مودم فیبر نوری FTTH نیاز خواهید داشت.

FTTC

این کلمه مخفف عبارت Fiber to the Cabinet می باشد. این تکنولوژی تنها از فیبرنوری تشکیل نشده است، بلکه ترکیبی از کابل مسی و فیبر نوری در آن مورد استفاده قرار می گیرد.

کشیدن کابل های فیبر نوری در داخل مجموعه ها هزینه بر است. به همین دلیل، گاهی توسط تکنولوژی فیبر نوری، سرویس اینترنت به داخل کابین ها در خیابان وارد می شود و سپس توسط کابل مسی به داخل مجموعه ها راه پیدا می کند.

این تکنولوژی ساده تر و ارزان تر از سایر مدل های فیبرنوری است اما با محدودیت های سرعت مواجه است و برای سازمان هایی که به اینترنت با سرعت بالای ۱۰۰ مگابیت نیاز دارند، گزینه مناسبی نمی باشد.

FTTB

این کلمه مخفف عبارت Fiber to the Building می باشد. هنگامی که کابل فیبر نوری تا ساختمان کشیده شده باشد اما به داخل مجموعه نیامده باشد، به کمک تکنولوژی FTTB می توان اینترنت از نوع فیبر را به داخل مجموعه آورد. این تکنولوژی از FTTH ارزان تر بوده و زودتر راه اندازی می شود.

FTTN

در این تکنولوژی می توان به چند صد کاربر به طور همزمان سرویس اینترنت را ارائه داد به شرطی که در فاصله یک مایلی نسبت به یکدیگر قرار گرفته باشند.

انواع تکنولوژی های FFTx

برای اتصال اینترنت فیبر نوری به چه چیزهایی نیاز دارید؟

در ابتدا باید به مرکز ارائه دهنده سرویس اینترنت مراجعه کرده و از وضعیت خطوط فیبرنوری محدوده خود اطمینان حاصل کنید.

مرکز ارائه دهنده سرویس اینترنت باید به دستگاه OLT مجهز باشد. وظیفه این دستگاه، ایجاد ارتباط سرویس دهنده با مودم ONT می باشد.

پس از راه اندازی سرویس فیبرنوری، به یک مودم فیبر مخصوص احتیاج دارید تا بتوانید پس از اعمال تنظیمات مودم، اتصال اینترنت را برقرار کنید.

فروشگاه اینترنتی استوک نیو . با ایجاد بستری مناسب برای تهیه و خریدمودم های فیبر نوری با قیمت هایی فوق العاده مناسب نسبت به سایرین و همچنین دادن گارانتی مناسب که یکی از خواسته های مهم هر مشتری می باشد ، گام بلندی در راستای مشتری مداری بر دارد متخصصین این شرکت تمامی محصولات خود را را از لحاظ نرم افزاری و سخت افزاری تست می نمایند و می توانند خدمات مشاوره ای رایگان را برای مشتریان گرامی ارائه نمایند.

لطفا برای مشاهده انواع مودم های ما اینجا کلیک کنید و در صورت نیاز با مشاوران ما ارتباط برقرار کنید

محصول با موفقیت به سبد خرید اضافه شد.