کپی کردن SQL از IBM توسط اوراکل و شباهت آن با پرونده جاوا و گوگل

اوراکل اهمیشه گوگل را به کپی کردن از جاو متهم می‌کند؛ درحالیکه خود با کپی کردن SQL از IBM، ثروتمند شد.

 

گوگل بیش از یک دهه‌ی پیش، از زبان برنامه‌نویسی جاوا به‌عنوان بخشی از سیستم‌عامل اندروید خود بهره برد. اوراکل، صاحب زبان برنامه‌نویسی جاوا، در سال ۲۰۱۰ با اتهام نقض قانون کپی‌رایت از گوگل شکایت کرد. پرونده‌ی شکایت این شرکت هنوز در جریان است و در آینده‌ی نه‌چندان دور، رأی نهایی پیرامون آن صادر می‌شود. رأیی که تأثیری عمیق بر دنیای نرم‌‌افزار دارد و حتی شاید میلیاردها دلار هزینه به اهالی مانتین ویو تحمیل کند.

گوگل هرگونه نقض قانون کپی‌رایت را در استفاده از جاوا تکذیب می‌کند. قانون کپی‌رایت، سیستم‌ها و روش‌های عملیاتی را از سیاست‌های حفاظتی خود مستثنی می‌داند. گوگل ادعا می‌کند بخش‌هایی از جاوا مانند نام‌ توابع، انواع آرگومان‌ها و موارد مشابه که در اندروید استفاده شده‌اند، بخش‌های مستثنی از قانون کپی‌رایت هستند. آن‌ها همچنین تأکید می‌کنند که سیاست استفاده‌ی منصفانه از کپی‌رایت، این سبک از کپی کردن را مجاز می‌داند.

دنیای نرم‌افزار و بازیگران کوچک و بزرگ آن، با دقت پرونده‌ی شکایت اوراکل از گوگل را نظارت می‌کنند. شرکت‌هایی همچون مایکروسافت و IBM هشدار داده‌اند که ادعای اوراکل و مواردی که در ادامه‌ی پرونده مطرح شد، احتمالا هرج‌ومرجی بزرگ را در صنعت ایجاد می‌کند. آن‌ها می‌گویند ممنوع کردن این نوع از کپی نرم‌افزاری، چالش‌های بزرگی را برای اکثر شرکت‌های نرم‌افزاری ایجاد می‌کند و درنهایت برای مشتریان نیز عواقب مثبتی ندارد.

شرکت‌های نرم‌افزاری، رابط‌های کاربری و طراحی نرم‌افزاری محصولات رقیب خود را همیشه کپی می‌کنند. این بخش‌ها در صنعت عموما تحت عنوان API شناخته می‌شوند. چنین فرایندهای کپی کردن باعث می‌شوند تا محصولات قابل تعامل باشند. درنتیجه یک کاربر می‌تواند نرم‌افزار مخصوص یک پلتفرم را دریافت کرده و در پلتفرم دیگر از آن بهره‌برداری کند. درنتیجه هزینه‌های جابه‌جایی بین پلتفرم‌ها و موانع ورود به صنعت برای استارتاپ‌ها نیز کاهش می‌یابد. درواقع آن‌ها می‌توانند محصولاتی ارائه کنند که با محصولات آشنای کاربران، هماهنگ باشند.

اوراکل بیش از هر شرکت دیگری اهمیت و کاربرد کپی کردن API را درک می‌کند. آن‌ها در دهه‌ی ۱۹۷۰ فعالیت خود را با فروش محصولات دیتابیس مبتنی بر زبان برنامه‌نویسی SQL شروع کردند و درآمد بسیاری خوبی هم داشتند. مجوز زبان برنامه‌نویسی SQL در اختیار IBM قرار داشت و ظاهرا اوراکل مجوزی برای استفاده از آن نداشته است.

انتقال به صفحه اصلی فروشگاه

محصول با موفقیت به سبد خرید اضافه شد.